Opinie Dzisiaj 08:57 | Redaktor
Via Pomerania wciąż na papierze. Nie ma decyzji o finansowaniu, a koszty rosną

fot. Wikipedia

Droga ekspresowa Via Pomerania, która ma połączyć Ustkę z Bydgoszczą i dalej z Inowrocławiem oraz Koninem, wciąż pozostaje w fazie planów. Ministerstwo Finansów przyznało, że proces decyzyjny dotyczący źródeł finansowania trwa, a cała inwestycja może kosztować nawet 12,65 mld zł.

Sprawa Via Pomerania wróciła na wokandę po interpelacji posła Łukasza Schreibera. Parlamentarzysta pytał m.in., czy zabezpieczono pieniądze na projekt i budowę drogi, w jakim standardzie ma powstać i o jakich kwotach mowa. Odpowiedź z Ministerstwa Finansów nie pozostawia wątpliwości – decyzji o finansowaniu jeszcze nie ma.

Koszty liczone w miliardach

Jak poinformowała wiceminister finansów Hanna Majszczyk, pierwszy etap – opracowanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego połączonego z koncepcją programową – oszacowano na 100 mln zł. Całą inwestycję Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wyceniła na 12,65 mld zł.

Droga dla wojska i gospodarki

Ministerstwo Obrony Narodowej już w lutym br. wystąpiło do resortu finansów o zabezpieczenie środków na budowę drogi klasy GP, z dwoma pasami w każdą stronę, na trasie Ustka – Słupsk – Bytów – Chojnice – Sępólno Krajeńskie – Bydgoszcz. Inwestycja ma mieć kluczowe znaczenie dla mobilności wojsk NATO i polskich sił zbrojnych, a także dla rozwoju transportu z portów w Gdyni i Ustce. W planach jest też Drogowy Odcinek Lotniskowy.

Ograniczenia budżetowe i unijne procedury

Resort finansów przypomina, że Polska jest objęta procedurą nadmiernego deficytu, a wydatki budżetowe ogranicza tzw. stabilizująca reguła wydatkowa. To oznacza, że każda nowa inwestycja musi być analizowana pod kątem wpływu na dług publiczny i możliwości finansowych państwa.

Źródło: Odpowiedź na interpelację

Redaktor

Redaktor Autor

Redaktor
-->