Nowy Jedwabny Szlak przez Bydgoszcz?
CC BY-SA 2.0
Nowy Jedwabny Szlak ma przebiegać przez kraje środkowoazjatyckie do Europy Zachodniej, także przez Polskę. Jest to inicjatywa chińskiego rządu ogłoszona w 2013 roku. Jej celem jest zwiększanie wpływów Chin, zwłaszcza w Rosji i Unii Europejskiej.
Inne z kategorii
„Chodźcie i spór ze mną wiedźcie” [OPINIA]
Jest to niezwykła szansa dla Polski na zwiększenie swojej roli w Europie. Polska jest pierwszym krajem wspólnoty Unii Europejskiej na trasie pociągów z Chin oraz ostatnim w odwrotnym kierunku. Dlatego powinniśmy zainwestować w tabor oraz rozbudowę terminali. Nasz kraj ma szansę stać się głównym hubem dla Europy w Nowym Jedwabnym Szlaku, ale o ten status walczą także Czechy, Słowacja i Węgry.
Pierwszy transport w ramach Szlaku przyjechał do Polski z miasta Xi’an w styczniu b.r. do Euroterminala Sławków LHS i trwał 12 dni. Pociąg przejechał przez Chiny, Kazachstan, Rosję, Ukrainę i Polskę. Na granicy polsko-ukraińskiej został prześwietlony skanerem w woj. lubelskim. Tym samym Sławków zaakcentował się już na logistycznej mapie. Podejmowanie współpracy gospodarczej z Chinami to szansa na eksport m.in. polskiej żywności do krajów azjatyckich. Jednakże rząd polski powinien zadbać o to, żeby nie odbywał się tylko i wyłącznie import napędzający chińską gospodarkę, ale i eksport polskich towarów. W innym wypadku chińskie produkty mogą wypierać te regionalne i jest to pewne zagrożenie.
Czy szlak przejdzie przez Bydgoszcz? Niestety szanse na takie rozwiązanie są niewielkie. Miasto znajduje się zbyt na północ od planowanego i praktycznego przebiegu trasy. Większe szanse mają okolice Warszawy, Łodzi czy Poznania ze względu na swoje centralne położenie. Transport towarów z Państwa Środka jest trzy razy szybszy drogą kolejową niż morską. Szlak ma być gotowy do 2049 roku, a Chiny przeznaczą na projekty infrastrukturalne 900 mld dolarów.
Na podstawie: logistyczny.com/money.pl
Blanka Rusinek