Szkoła już nie uczy, tylko przekształca? Mocna diagnoza w nadchodzącym wywiadzie i książce

Czy współczesna szkoła wychowuje człowieka, czy raczej przygotowuje „produkt” na rynek pracy? O tym, dlaczego reforma edukacji nie jest rewolucją i skąd brać nauczycieli z misją, mówi dr Artur Górecki z Ordo Iuris w rozmowie z Michałem Jędryką. Premiera rozmowy już w środę, 31 lipca, o godz. 12:00 na kanale YouTube Tygodnika Bydgoskiego.
Inne z kategorii
Bp Jan Tyrawa: państwo polskie zbudowano na filarach narodu i Kościoła
Profesor Górski: „Unia Europejska to dziś karykatura samej siebie”
Szkoła jako fabryka kompetencji?
Dr Artur Górecki, historyk i dyrektor Centrum Edukacyjnego Ordo Iuris, nie owija w bawełnę: „Współczesna szkoła przestała być miejscem poszukiwania prawdy”. W rozmowie z Michałem Jędryką tłumaczy, że dzisiejszy model edukacji zdominował paradygmat utylitarności – szkoła ma produkować sprawnych zawodowo specjalistów, a nie formować ludzi zdolnych do refleksji, rozeznania i odpowiedzialnych wyborów.
Według Góreckiego, reforma zapowiadana przez Ministerstwo Edukacji nie niesie zmiany – to raczej „domknięcie” starego modelu. Choć opakowana w nowe hasła, nadal skupia się na kształtowaniu ucznia pod kątem potrzeb rynku, nie zaś jego rozwoju jako osoby.
Edukacja klasyczna: alternatywa, nie utopia
Górecki proponuje powrót do klasycznego myślenia o edukacji – takiego, które sięga do korzeni cywilizacji europejskiej. W jego książce „Formowanie człowieka” znajdziemy szkice o wychowaniu i kształceniu w duchu harmonii między wiedzą a charakterem, między informacją a mądrością.
Choć sam przyznaje, że brzmi to dziś jak marzycielstwo, broni tezy, że integralna formacja człowieka jest możliwa – pod warunkiem że edukacja znów stanie się przestrzenią poszukiwania prawdy, a nie przekazywania „klisz interpretacyjnych”.
A co z kadrami?
Nie zabrakło pytania o nauczycieli. Czy możliwe jest jeszcze wychowywanie mistrzów, a nie tylko instruktorów? Górecki nie ma złudzeń: system kształcenia pedagogów od dawna działa w logice tej samej ideologii, która zdominowała szkołę. Ale mimo to – jego zdaniem – warto próbować. Bo jeśli nie zaczniemy zmiany od myślenia, nie zmieni się nic.
Artur Górecki, Formowanie człowieka. Szkice o edukacji, Wydawnictwo Dębogóra, już wkrótce.